Nej, till stretching för höftböjaren. Ja, till mjuka rörelser och återhämtning

Om du stretchar för mycket så tappar du de goda egenskaperna som följer med att kunna jorda dig och leva i balans.

Böja framåt kan leda till att du balanserar din trygghet, omtänksamhet och förmåga att ta hand om dina Psoas, så att kroppen läker och hälsan blir starkare. Du jordar dig, om kontakten med dina höftböjare är sund.

Det finns sätt att böja sig framåt utan att behöva känna sig stel i baksidan även för den osmidige. Du känner dig stel för att du är stel. Och det är en god grund till att göra något åt saken.

Det finns människor som lever i en framåtsträvande livsanda, att med god aptit ta för sig och gå vidare i livet. Eller de som famnat över för mycket och inte helt orkar med att leva ett lättsamt liv med energi i överskott.

Böja bakåt kan i bästa fall leda till att du finner mer lätthet, entusiasm, nyfikenhet, spontanitet och bubblande glädje. Det behöver aldrig göra ont att böja sig bakåt, inte ens kännas stramt.

Det finns människor som lever i en bakåtsträvande livsanda. Där det känns otrevligt att behöva ta ansvar, fullföra sina idéer och önskningar. Svårt eller rent utav omöjligt att bilda långvariga och hållbara relationer. Där de stora utmaningen ligger i att kunna fokusera och slutföra sina påbörjade projekt.

Kanske har du en del av både framåt och bakåtsträvare inom dig? Stress gör att vi låser oss i en eller båda mönstren och ibland är det svårt att släppa taget, även om vi verkligen vill ha en förändring.

En dubbel grund till Psoasen <3 där du hämtar in fördelarna med framåt och bakåt böjningar, laddar ur stressmönster som inte behövs och släpper på de negativa aspekterna.