Monas blogg och matens stora betydelse för hälsan.

Mitt liv baserar sig på mitt sunda förnuft och förmågan att lära mig av mina erfarenheter. Det gör kroppen lyhörd och sund. Jag baserar min kunskap på Ayurveda, ett sätt som är naturligt och enkelt att använda i vardagen för att bygga sunda och starka dagliga rutiner. Utan sunda rutiner är det svårt att behålla sin hälsa.
Rutiner för mig är att god sömn, att ge kroppen lika delar återhämtning som aktivitet, att meditera, att ha en mage som funkar, en kropp som känns spänstig och nöjd, ett sinne som är klart och en vakenhet som bidrar till tacksamhet och nyfikenhet på livet.

Det finns några saker här i livet som jag med glädje avstår ifrån, för att behålla hälsan stark.

  • Alkohol
  • Tobak
  • Kaffe och koffein
  • Mediciner och dess biverkningar
  • Läsk
  • onaturliga färgämnen och sötningsmedel
  • tillsatser

Även nej till:

  • Vetemjöl och andra sorter som innehåller gluten (havre är ok för mig)
  • Mejeriprodukter (utom ghee = klarnat smör)
  • kött (nöt, gris, vilt.)
  • icke ekologisk kyckling
  • konserver (med metallförpackning)
  • Vitlök
  • Svamp
  • Paprika
  • Soja och sojaprodukter, så som tofu och mjölk, grädde och annat som gjort på soja. Undantag Misosoppa som jag ibland äter.
  • vetegluten, vetestärkelse (som finns i många vegetariska färdigprodukter som t ex. veg. korv)
  • Senap

Stort NEJ till Vetemjölet.
Det finns ingen anledning till att äta mer av det, inte en enda semla, trots att jag verkligen gillar semlor. Vetemjölet påverkar de allra flesta negativt. Att baka med glutenfritt mjöl och laktosfritt smör hjälper inte, då kaseinet också är den stora boven när det  handlar om vår hälsa. Micke Skribent skriver om hur mjölk och vete påverkar hälsan: http://gluten-celiaki.blogspot.se/

Ska kroppen kännas piggare och gladare -för varje dag som går?
Ja, det är viktigast för mig. Därför lagar jag mat som jag mår bättre av, och den varierar lite med årstid och humör.

Några saker som är bra att ha hemma:  ghee, gurkmeja, ingefära, salt, en god ekologisk grönsaksbuljong, kryddnejlika, spiskummin, fänkålsfrön, sultanrussin, tranbär, kokos socker, nyponskalmjöl, butternut squash, zuccini, grön sparris. Jag gillar färska örter!

På hösten lagar jag varierade rostade rotsaker: selleri, palsternacka, sötpotatis, morötter, broccoli, rödkål, fänkål, potatis, blomkål.