Sundare häst

I balans med hästen

Näe, jag tror inte att det finns en genväg till långvarig hälsa. Det finns heller ingen genväg till en sund häst, säger Mona Nygren.

Förr eller senare behöver vi mer kunskap och känsla för de djupa höftböjarna, dessa viktiga muskler kan ses som ett starkt gummiband som fäster benen vid kroppen. De balanserar kroppen och ska i ett normalt tillstånd ge oss spänst, smidighet, kraft, glädje och trygghet, inifrån och ut.

Vi alla former av stress så aktiveras dessa Psoas, höftböjarmuskler, (Psoas på latin) Det finns tre olika stressmönster: fäkta/ fly/ frysa. Stress påverkar andetaget, cirkulationen i hela kroppen och hjärnans funktion. Stressreflexen aktiveras utanför vår vilja. Psoas blir stumma och strama av stress som lagras i kroppen.  Det påverkar uttryck, ork och balans. Inte nog med att ryttaren sitter på sin häst. Denne överför sin stress.

Psoasen

Psoasen är enkla sätt att lära sig ladda ur onödig stress (stelhet, trötthet, snedhet, oro, rädsla) ur kroppen för att kunna uppleva lätthet och frihet i balans med hästen. Ingen stretching och utan ansträngning.

Psoasen är till stor del liggande återhämtning och mjuka rörelser som du kan göra hemma i sängen, morgon och kväll. För den 4-bente handlar det om mjuka rörelser under promenad eller på gången.

Rikkan

Psoasen är ett sätt att låta höftböjarna få vakna eller smälta sin stress, för en mjukare känsla inifrån och ut.

En ryttare som beskriver sin erfarenhet: http://www.happy-horse-training.com/psoas-muscle.html