Alla fördelar

Vad händer i kroppen när man börjar utforska sina höftböjare och inse fördelen med djup och upprepad återhämtning?

Listan kan göras lång. Det viktigaste är att vi kommer i kontakt med oss själva, upplever styrka och ödmjukhet, lugn och klarhet ifrån solarplexus. Kroppen får en möjlighet att återhämta sig under sömnen, så att vi kan prestera under dagen.

Somliga av oss är födda med en stark stress och andra skaffar det senare i livet. Alla behöver dock återhämtning. Stress i dina höftböjare påverkar hela kroppen.
Nedan följer en lista på vad som ofta upplevs när vi har för mycket stress i våra iliopsoas.

Andningen Ytlig och orolig, ger inget lugn till kroppen. Att spänna magen och hålla in svanskotan eller aktivera bäckenbotten påverkar psoas i högsta grad och reducerar både förmågan att andas och känna höfternas och ländryggens mjuka rörelse.
Aptit Aldrig hungrig eller aldrig mätt. Begreppet lagom försvinner. Törstkänslan försvinner och sötsuget ökar.
Axlar Hållning som skapar stelhet eller överbelastning i axellederna, när den övre delen av ryggen ändrar sin balans och hindras i sin rörelse.
Balansen Minskar hos överrörliga och stela.
Begränsningar Livet känns aldrig tillfredställande inifrån och ut.
Benen Mister spänst och lätthet. Tunga och stumma, utan kraft, nedsatt cirkulation. Domningar. När en psoas är stramare än den andra uppstår benlängdsskillnad.
Blåsa Påverkar tömning av blåsan. Återkommande urinvägsinfektioner. Obalansen musklerna drar bäckenet snett och det påverkar tömningen av blåsan.
Bröstryggen Stelhet och låsningar.
Diafragma Hämmar diafragmans funktion. Andetaget blir kort och platt, kan också vara djupt men monotont. Djupandning eller yoga andning ger inte per automatik återhämtning på djupet.
Fotleder Stelhet eller instabilitet.
Fötter Begränsad rörlighet. Stumma fötter.
Halsen Musklerna som sitter utvändigt på halsen är ofta stela.
Hjärtat Rytmen kan upplevas som stressad. Orytmisk eller med dubbelslag. Oro eller rädsla.
Höfterna Stelhet och rörelsebegränsning.
Kinderna Markerade, bulliga kinder.
Knäleder Stelhet och begränsad rörlighet i knäleder. Överansträngda. Även ett skadat knä eller artros knä kan hitta en sundare funktion med optimal återhämtning.
Koncentration Fokus flackar och kroppen är beroende av yttre stimuli i större utsträckning för att orka.
Kondition Kroppen kan eller orkar inte lika mycket som viljan. Livet upplevs tungt och tröttsamt.
Koordination Rörelserna tappar sin harmoni och inre kraft.
Käkleder Minskad rörlighet, spänningar, gnisslande av tänder.
Könsorgan Hämmar potensen. Ger spänningar, smärta och värk för många kvinnor, PMS.
Låren Trötta. Tunga. Stora eller muskelfattiga.
Ländryggen Begränsad rörlighet. Spänningar eller i värsta fall ryggskott.
Magens muskler Fler olika alternativ: Gör att magen inte upplevs som stark eller att magens pansar är överdrivet eller att magen putar ut.
Supertränad mage hindrar psoas rörelser och hindrar oss från att vara vårt sanna jag, rent känslomässigt.
Matsmältning Försämrar matsmältningens förmåga. Pressar samman magens innehåll. Hindrar tarmarna från att röra sig naturligt, försvårar tarmrörelserna.
Meditation Tankarna och känslorna rusar. Eller en tomhetskänsla istället för ett lugn i närvaron.
Midjan Kittlig, spänd. Minskar spänst och smidighet i mitten.
Mimik Brist på uttryck i ansiktet. Stel mimik.
Munnen Överläppen blir stram eller tunn. Munnen kan upplevas som stel och spänd.
Nacke Stelhet.
Rumpan Muskelfattig, stor och tung eller överspänd.
Sömn Återhämtning under sömnen är bristfällig.
Temperatur Svårt att hålla sig varm eller att reglera värmen. Speciellt händer och fötter.
Vaderna Spända, stora.
Vaken Stel, tung eller trött på morgonen.
Öron Tinitus och hörselnedsättning eller överkänslighet för ljud.
Överkänslighet Ljud, ljus, beröring, vatten, kyla, värme, fukt, mat, vind. Även känslomässigt.