Rätt B 

Det finns en uppsjö med B komplex.

Vilken sort behöver vi?

 Jag har ännu inte funnit min optimala B-komplex, utan provar mig fram.  Kroppen behöver verkligen de livsnödvändiga B-vitaminerna. Info om upptag av B12.  De tre viktigaste anses vara:

  • Kobalamin – B12
  • Folat – B9
  •  Pyridoxin – B6  (Kan med aminosyran Tryptofan omvandlas till B3. )

Dessutom behöver vi ytterligare tre B-vitaminer för att kroppens processer ska fungera optimalt;

  • Tiamin  – B1
  • Ribo-flavin – B2
  • Niacin  -B3

Vid minnesstörningar, mental trötthet, utbrändhet:

  • Pantotensyra – B5

 B vitaminerna reduceras vid stress.  Alla är vattenlösliga.  Det är bara B12 som lagras i levern.  Därför behövs de dagligen.

Brist på B framförallt kobalamin/folater ger:
Yrsel, utmattning, tungsveda,svår trötthet,orkeslöshet, nedsatt känsel, myrkrypningar, mag och matsmältningsproblem, irritation, nedstämdhet,sprickor i mungiporna, hjärtklappning, domningar i fötter, ben, armar och händer, tinnitus, koordination och balans problem.