Mat som kokas eller rawfood

Det är fräscht med sallad och rawfood.  Färska ekologiska råvaror är fulla av vitalitet eller livskraft.  Den kraft som i Ayurvedan kallas för prana.

Prana manifesteras som fem olika former av Vata energi i kroppen; prana, udana, samana, vyana och apana.  Dessa energier finns inte maten på det sätt  som vi har kolhydrater, protein och fett -men maten vi äter påverkar dessa energier.

Matens tre olika kvaliteter

Maten kan delas in i tre gunor eller kvaliteter: tamas, rajas och sattva. Dessa är samtidigt våra tre mentala kvaliteter.  Det är enkelt att se hur vi genom maten påverkar sinnet, när vi förstår mer om gunorna.

Tamas – står för mentalt för ignorans, lathet, rädsla, brist på fokus och tröghet. I maten ser vi det tunga, tröga och döda.  Vi hittar den tyngden i yoghurt, stekt kött och matrester.

Rajas  -visar sig som dynamik, ambition, kontrollbehov, rastlöshet. I maten står det för cirkulerande, explosiva som i kryddigt, hett och salt.  Vi ser det i chili, vitlök, lök.

Sattva  -står för det entusiastiska, det generösa, förlåtande, öppna och jämställda.  Sattvisk mat är fräsch, färsk, aldrig överkokt, med milda kryddor och örter.

Vem är jag och vad behöver jag för att må bättre?

Med hjälp av Ayurvedans visdom så kan man lära sig undvika de största problemen och hålla sig frisk längre.  Först gäller det att se att vi alla är olika.  Då att det blir enklare att förhålla sig till de faktorer som påverkar vad jag behöver äta.
Vem är jag Var bor jag?  Vad gör jag?

Är du en 25 årig yogalärare på Kanarieöarna eller är du 65 årig hemmafru som bor i Norrland? Behoven ser lite olika ut, ifall vi har som avsikt att äta oss till en balanserad hälsa.

Hur mår du?

Det finns tydliga kopplingar mellan maten du äter och din dagsform. Maten du äter kan öka känslor av oro och ångest.  Maten kan bättra på ditt fokus och bidra med ökat inre lugn.  Vad äter du för slags mat?  Allt vi äter och dricker påverkar oss. Känner du rastlöshet eller stillhet?  Vad i din mat förstärker ditt sätt att vara.  Med stress så hoppar tankarna omkring.  Med stress märker vi mer av torrhet i  huden, rynkor och hård avföring.   Stress kan komma och gå och upplevas som tillfälliga förändringar: förstoppning, oregelbunden tarmtömning, gaser i magen eller uppsvälldhet.

Viktigt med tarmhälsa

För att kunna ta upp alla vitaminer och mineraler så behöver vi ett fungerande matsmältningssystem.  Vissa forskningar som publicerats i dagstidningarna menar att det är våra tarmbakterier som styr vad vi är sugna på och dessa påverkar psyket och välmåendet i allra högsta grad.  Om vi lutar oss mot den teorin, att det som dominerar i tarmen är det som påverkar oss psykiskt och influerar våra val, så blir det intressant att fundera på vad du har mest av?
När magen är i obalans och så märker du uppblåsthet, gaser, förstoppning eller sömnproblem.  Hur står det då till i tarmen?

I vanliga fall leder en ensidig och långvarig  kost eller stress i ätandet till allvarligare dysfunktioner och neurologiska obalanser ( bl.a B-12 anemi).

SavedPicture-2014518135825.jpg

Skillnad på rå, kokt och överkokt

Mat som kokas förgör sin Prana eller fräschhet,  samtidigt som Agni (elden) är en av kvaliteterna som behövs för att vi ska kunna hålla oss fräscha, speciellt under kalla årstider och under stressade tillstånd.  Många som äter råkost menar att man genom att koka mat tar bort den levande energin.  Visst stämmer det, men för att vi ska kunna ta upp näringen behövs många gånger hjälp.  Den lagade maten påbörjar sin nedbrytning redan i kokningen,  vilket underlättar den för att magen ska smälta det som tuggas och sedan sväljs.  Lagad mat gör mig stark och levande.  Men det är inte samma som mat som överkokas eller tillagas i mikron eller uppvärmda rester. Det anser jag vara skadlig eller död mat.

Stark matsmältning tål en kost baserad på raw och råkost.

Den som har en stark matsmältning behöver inte ta samma hänsyn till vad slags mat man äter.  Där funkar det att äta stora sallader till lunch, regelbundet.  Det är bara att tugga och svälja med god aptit.  Vissa personer kan äta mer råkost speciellt om sommaren och sensommaren.   Ju starkare vår matsmältning är, desto lättare har vi att bryta ner den råa hårdsmälta maten. Har du mycket eld så tål du en svalkande kost mer än andra. Det omvända gäller då en person med stress i systemet.

Upplever du matsmältningsproblem?

Utan att koka maten så reduceras eldens element.  Det kalla, torra, lätta eller tunga som finns i den råa maten, tar över och ger en ökad Vata i kroppen.  Upphöjd Vata i obalans bidrar till minskat fokus, gaser, uppblåsthet, sömnproblem, förstoppning.

Så här kan du med hjälp av Ayuvedans principer hjälpa till att stärka din matsmältning:

  • Dricka eller sippa varmt vatten med och mellan måltiderna
  •  Blanda i ingefära i vattnet
  • Mixa maten, tillsätt vätska, för att minska uttorkning
  • Tillsätta lite citron eller lime
  • Ta rikligt med oljor

Målet är att se till att dina måltider innehåller alla smaker: sött, surt, salt, strävt, bittert och sammandragande.

Tips: För en person med upphöjd Vata är det smakerna : sött, salt och surt som hjälper dig att dra ner och jorda.

Fördel med jos

De råa juicerna, av frukt och grönsaker ger den bästa näringen till kroppen.  Vi saknar enzymer att bryta ner cellolosan som finns i skalet på frukterna.  Då behöver vi koka, josa eller tugga tills frukterna och grönsakerna är i flytande form.

Minus för drinkar till frukost

Nackdel med regelbundna och flytande måltider är att enzymerna som bildas i saliven när vi tuggar maten inte utsöndras när vi dricker vår frukost.

Maten och måltiden handlar om mer än enbart den näringsmässiga aspekten, för att ge en känslomässigt och mentalt balans.