Linssoppa

En varm och lättlagad frukostsoppa med röda linser, purjo och palsternacka.

Garnerad med koriander och sockerärtor. Till detta har jag lagt på lite surkål och bredvid ser du en squashskorpa* med syrade rödbetor.

*Skorpan är godare än det bröd jag bakade i går, som torkat i ugnen på låg värme.

Linssoppa

Du som är ovan dessa kryddor,  här föreslår jag att du gör 2 portioner, genom att dubblar mängden linser, purjo och palsternacka. Tillsätt så mer buljong, salt och peppar, koriander, persilja.  Även kokosmjölk vid behov, ca 1/2 dl. Låt mjölken koka med hela tiden.  Mängden vatten får du uppskatta själv.

WP_20140831_11_46_03_Pro

För den som har en stark eller känslig eld (pitta), så kan dessa kryddor vara för mycket.  Kardemumma är bra, likaså kan mindre mängder av kryddnejlikan kan vara bra för en Pittan i obalans.  Om du är känslig, ta då mindre av de torra kryddorna och mer av de färska örterna.

Vad är Hingu ?

Hingu är den allra bästa kryddan för att reducera gaser och hjälpa den nedåtgående energin att behålla sin kraft för att motverka förstoppning.  Den finns att köpa på Veda Lila , där jag också köper mina andra ekologiska kryddor.

Så här gör du ditt ghee.  Är du extremt känslig för mjölkprotein eller vegan så kan du använda kokosolja istället.  Annars är ghee toppen för att lugna nervsystemet.

Tips: Smörj ett par droppar ghee i näsan före du lägger dig, om du snarkar.