Goitrogener

För personer med en fungerande sköldkörtel kompenserar den intaget av goitrogener genom att producera så mycket hormoner som behövs för hälsan. Hos vissa människor, där det redan är en låg produktion så kan ett högt och regelbundet intag av dessa livsmedel orsaka mer obalans.

“En kost som innehåller minimala mängder jod kommer inte att bli mer jodrik för att du minskar på goitrogener”

Vad innehåller goitrogener?

  • Gluten. Begränsa intaget av vete, korn, råg, dinkel och övergå till en diet fri från gluten.
  • Soja . Kokt och fermeterad soja innehåller mindre mängd.
    Om du äter soja, tofu och hela sojabönor – se till att äta de kokta eller ångade.
  • Om du äter sojaprodukter, se då till att komplettera med jod i form av alger.
  • Selentillskott rekommenderas om du har brist.
  • Korsblomsfamiljen (krusiferius)  Råkost av: Kål, brysselkål, broccoli, blomkål, grönkål, bladkål, palsternacka. Innehållet minskar när du ångar/kokar.
  • Små mängder finns i: Jordnötter, Pinje nötter, jordgubbar, spenat, cassava rot.

Att äta grönsaker och dessa produkter orsakar inte underproduktionen, men kan hjälpa till att försvaga sköldkörtelns produktion. Fast jag rekommenderar ändå att undvika gluten och vete, säd helt och hållet i perioder. Ät dina grönsaker men se hellre till hur du tillagar din mat. Råkost kan vara för hårdsmält för din matsmältning och bidra till ett försvagat innumförsvar.

Gilla eller grilla dina goitrogerner med sunt förnuft!