Självreglering och sunda gränser

Laddar Karta...

Date/Time
Date(s) - 26/08/2018
10:00 - 17:00

Location
Yoga Kendra

Category(ies)


Först möter vi trygghet genom stabilitet och rytm,
sedan äter vi gott och tar med tryggheten för att upptäcka rörelseförmåga och frihet

Här undersöker vi: jordning
Undersöker båda sorterna av gravitation. Den som ger lugn och den som ger oss möjlighet att orientera och förstå var vi är.

Här ser vi närmare på: resurser
Verktyg för att ge dig fysisk, mental eller känslomässig stabilitet

Vi undersöker: värde 
Vad kan vi göra för att öka känslan av att vi är värda att få riktigt bra och bättre än så.

Vi undersöker: riktning
För att få ett sundare förhållande till tid och känna mer närvaro i rum.

Här ser vi närmare på: motivation
För att få en naturlig stark motivation så hämtar vi den ifrån kroppen

Vi undersöker: vaken alerthet
Många söker efter avslappning eller att orka mer. Det är resultatet som kommer när vi klarar av att reglera oss, sova gott. Här ser vi på förmågan att välja, pausa eller agera.

Vi undersöker: fokus i våra sinnen
Med hjälp av kroppen som redskap och olika övningar så kan vi väcka oss genom våra sinnen.

Du har nog redan kunskap om träning, yoga eller meditation och är nyfiken på att lära mer om de undermedvetna. Det som gör hämmar motivationen och hindrar den sunda viljan.

Grunden till självreglering är något vi har nytta av var vi än befinner oss. Dessa övningar och strategier borde vi fått lära redan på förskolan. Men det är aldrig försent att ha en lycklig barndom. Här får du insikt till reglering och hur du stärker dina egna gränser.

Kunskap om stressmönster och aktiva primitiva reflexer är starten till djupa förändringar
• kunskap om resurser
• kontakt med ditt undermedvetna
• ett sundare inre ledarskap
• en tryggare och friare och fungerande relation mellan hjärnan, kroppen och sinnet
• en väg mot en vardag med stabila sunda vanor

Kom i mjuka kläder, varma sockor och ta med en filt eller sjal som du gillar. Medtag anteckningsblock och penna + vattenflaska.

Var började intresset för psoas eller det ickeviljestyrda?

Mona berättar: Efter alla mina eländen visste jag inte någon väg ut. Min häst visade mina problem, eftersom hennes kropp blev obalanserad. Jag hade svårt att känna värdet av att hjälpa mig själv med min lagrade stress, allt som begränsande relationen till mig själv och andra. Jag började med Yogan för att hästen skulle kunna må bättre. Tänk, så bakvända vi människor kan vara. Det blev vändningen, en förändring och hopp. Samtidigt som stretching inte funkade så bra, då förändringarna och reaktionerna som uppstod var svåra att hantera sökte jag vidare, till tryggare och mjukare och förklarande vägar till hälsa. Kunskapen om psoas och rytmisk rörelseträning för de icke viljestyrda och begränsande rörelsemönstren i kroppen som ökade min förmåga att uppleva, inifrån och ut, genom mjuka rytmer och ljud. Alla behöver vi förstå vad trauma är och vad tidiga trauman innebär. Att som vuxen få chansen att bearbeta detta genom kroppen ger styrka och klarhet, samt öppnar upp för en sundare gränssättning, något som jag nu förmedlar via kroppen och rörelser men också i ord.

Varför är vissa personer så känsliga?

När stresspåslaget sker i livets tidiga skeden, i ett outvecklat nervsystem som aldrig får fullvärdig medreglering, så blir toleransen lägre. Individen blir känsligare. För att klara livet behövs då mer kunskap om de kvarvarande stressreaktionerna, reflexerna och hur vi utvecklar en sund gränssättning.

Kroppsbaserad traumahealing är stresshantering med enkla lekfulla övningar tillsammans med teori, så att du kan känna vad som händer inifrån och ut. Teknikerna kan du använda i all form av träning och i din vardag. Rörelser från spädbarnsåldern för stabilitet och stresstålighet i vuxenlivet, så att du får undersöka och respektera dina gränser och lära dig tolka signalerna som hjälper dig framåt.

Pris: 1500 kr
Lunch ingår samt en Skype session med Mona (senast 2 veckor innan).