Ät så här, för att minska din utmattning

Börja dagen med en kopp varmt vatten,  där du tillsatt en nypa oraffinerat havssalt.
FRUKOST
När kortisolet rusarmellan kl. 6-8 på morgonen, så kan aptiten vara låg.  Men även om du inte känner hunger, så behöver kroppen energi.
En mindre frukost eller snack är bättre än inget, ät alltid något före klockan tio.  Om du har lågt blodsockret så är det extra dumt att skippa frukost.  Se till att äta det som är lättsmält för kroppen.
Tips:
  • 6 stycken blötlagda mandlar varje morgon
  • strössla gröten med hampafrön och krossat linfrö
  • pannkakor på mungbönor och rismjöl med lite chutney
  • gör en shake med risprotein och nötmjölk
  • brukar du äta ägg, kanske får du mer energi med en omelett istället för kokt/stekt ägg?
LUNCH
Bästa tiden är ca 11 -12.  Varm näringsrik mat.  Använd riktiga buljonger och ordentligt med grönsaker och protein.  Se till att du har en anpassad balans mellan kolhydrater, protein och fett. Stärkande kryddor:  Saffran, basilika, bockhornsklöver, gurkmeja
Te på:  Lakritsrot, Ginko, Ingefära, Brahmi, Ashvaganda.
MELLANMÅL
Ibland mellanmål vid kl.14- 15, som hjälper dig att undvika att följa med i kortisol fallet som kommer mellan kl. 15-16.
Te: Vata te
MIDDAG
Kl. 17-18  Ät lättsmält, om möjligt en mindre mängd med ett lågt stärkelse- innehåll, för att undvika att blodsockret höjs. För mig funkar det bäst med vegetarisk mat.
Te: Matsmältnings te.
Kvällsfika

En liten mängd kan hjälpa sömnen.  Anpassa efter matsmältningskapacitet och förmåga att bryta ner protein/fett/kolhydrat.
Jag gillar själv att ta en kopp Brahmi te eller Guldmjölk gjord på kokos eller mandelmjölk med en sked ghi.

Lågt blodsockervärde kan påverka sömnen
Om stressen fortgår över en längre tid, så att insulinutsöndringen blir onormal, så leder det till extremt låga blodsockervärden under natten.  Detta kan ses som mardrömmar, oro eller svettningar. För att motverka detta, så aktiveras binjurarna för att frigöra mer kortison, så att blodsockret höjs till normala nivåer.  Det ger en ännu större börda till en redan utmattad binjurefunktion, om det fortgår över tid.