Hur mycket stress tål din kropp?

Alla som gått över gränsen,  för vad som är bra för hälsan, vet.  Väldigt väl.  För mycket av det goda kan aldrig kan bli fantastiskt.  För lite av något, är inte så bra det heller.  Det är lätt att bli överkänslig av stress, som jag skrev i annat inlägg.

Utmattad -1 gång är för mycket

Jag har själv upplevt utmattning och utbrändhet flera gånger om.  I dag kan jag välja att se det som om att jag varit kroniskt utmattad och inte lyckades ändra mig själv,  innerst inne,  utan enbart ändrat livet utanpå.   Det har fått mig att tro att jag tillfrisknat.

Med insikten om allergisk chock och nervinflammation har jag fått mig att tänka lite extra på vad det är som påverkar kroppen.  Jag har inte haft något val, utan sett det som en nödvändighet att ändra livet, för att kunna uppleva hälsa, istället för att befinna mig i ett överlevnadsläge och gradvis upplevt att krafterna sinar. 

Det är svårt att tolka alla nödrop som kommer inifrån, byta mönster och lära sig må bättre.

Jag är av erfarenheten, att många av oss är födda in i stress, med mönster som känns som en del av personligheten.  Därför är det svåra att upptäcka.  Jag tror inte längre att slumpen avgör vilka som bryter ner kroppen genom livsstilen, istället för att bygga upp.

Stressmönster och primitiva reflexer

Det fattas kunskap om våra stressmönster och primitiva spädbarnsreflexer, försvarsmekanismer som aktiveras vid stress och hämmar våra tankar, uttryck och funktioner.  Där är Harald Blomberg en fin källa till kunskap och förändring genom kost och rytmiska rörelser.

Ett stressmönster är ett sätt att agera som vi inte styr över med viljan. Det kan vara att sprida sin sarkasm eller att med rädsla dra sig undan eller att vara avstängd eller överkänslig mentalt, fysiskt eller känslomässigt.

En primitiv spädbarnsreflex är en automatisk rörelse som låser kroppens flexibilitet och motorik.  En överlevnadsnivå som gör det svårt för oss att fungera som ansvarsfulla människor gällande vår egen hälsa.

Vi behöver lära oss hur vår primitiva stressreglering fungerar, annars blir det svårt att själv ta ansvar över hälsan.

Att söka mer av det som redan är för mycket,  är väldigt mycket enklare än att söka det som behövs.  Det är mycket enklare att skylla på jobbat eller samhället generellt, än att se att hos oss makten till förändring ligger.

Köra över sig själv, igen och igen

Det är busenkelt att köra över kroppens egna signaler när stress finns med i bilen.  Stress trubbar av förmågan att tolka kroppskänslan, tänka klart och uppleva närvaro.  Det gäller livet generellt och våra psoasmuskler speciellt.   Dessa muskler är involverade i flertalet av våra primitiva reflexer.  Många tror fortfarande att svaghet beror på för lite träning.  Svaghet kommer ofta ifrån anspänning i nervsystemet och innebär att vi då saknar full kroppskänsla eller kontakt med oss själva.

I dag lever många i en ekvation som inte går ihop, där kroppen inte klarar av att få återhämtning under sömnen.

Utmattningen inifrån sprider sig som ringar på vattnet och ge en svaghet som är svår att leva med.  Kanske på grund av rigid kost, träning eller andra aspekter i livet.  Behovet av att upptäcka psoasmusklernas viloläge är då viktigare än någonsin.

Fixa dig snabbt, med triggerpunkter och manipulationer

Enklaste vägen är att låta något som masserar eller trycker får bearbeta din höftböjare.  Men aj!   Få av de som håller på med detta, vet hur känsliga dessa muskler faktiskt är.   Att trycka eller på annat sätt invadera dessa muskler ökar dina påslag av instinktiv rädsla och stress.  Sundare och smartare sätt att röra sig hjälper dina psoas att återhämta sig och det lindrar även belastningen för övriga muskler och leder.  Kom i håg det!

Ta ett steg framåt, istället för bakåt

Många säger att de ska komma tillbaka efter sin utmattning, men jag har ingen önskan om att komma tillbaka till den livsstil som gjorde mig utbränd.  Då saknade jag kunskap vad det var som låste mig och vad som skulle till för att läka och återfå livskraft.  I dag vet jag.  Jag vill inte tillbaka, utan framåt i utvecklingen.

Det är kunskap om hur stress påverkar kroppen, som gör att jag slipper döma mig själv och må dåligt.  Det är erfarenhet av att öka min kroppskänsla som bidragit till att jag känner mig mer levande än död.

Kroppskänslan är vår trygghet

Det är genom närvaro i kroppskänslan som jag kan lyssna till min hälsa.  Det är inte råstyrka och super kondition, som för mig dig jag vill.  Jag har lärt att hämta kraft ifrån mitt inre , med glädje och njutning.  Mina Psoas är inte svaga.

Dessa supermuskler behöver inte tränas starka.  De väntar på att få släppa på all stress som finns lagrad, för att återfå smidighet och spänst.  Då kan de andra musklerna som sitter utanpå också göra sitt jobb, istället för att rycka in och vikariera när psoas själv inte funkar som en stabilisator.  För det gör dessa omkringliggande musklerna överansträngda samtidigt som lederna felbelastas.

Bort med stressen, som bryter ner dig

Vi är alla duktiga på att fylla på med stress och kan lätt se vilka människor och situationer som är dränerande för oss.  Men mindre duktiga på se vilken stress som redan finns inom oss och kvitta oss med den.  Stress lagrad i kroppen är trauma.  Stress är mer än att skynda sig från A till B.  Det är eländet du ser och hör på nyheterna, höga ljud, skarpa ljus, strålning, upprepat elände från vänner eller kollegors dagliga bekymmer.

Det kan också komma ifrån mamman under graviditet, maten vi äter, känslor som vi klarat av att förtrycka eller en livsstil som är överdriven.

Ibland uppstår situationer när vi inte fått eller kunnat bestämma själva vad som är bra för oss,  eller situationer där det blivit lite för mycket och kroppen har svårt att hänga med.  De gånger då tanke och hjärta inte helt går hand i hand och tomhet uppstår.

Natulig avkoppling utan biverkningar

Det är lika enkelt som det låter, att lära dig koppla av och vila kroppen på ett naturligt sätt, utan läkemedel, droger eller ett glas till maten.

På väg mot en sundare livsstil så kan det vara klokt att trappa ner och sluta med sånt som retar adrenalinet. Kaffe, choklad, socker, energidryck och sötningsmedel.  Den som håller i gång magen så att den funkar klockrent och sover mellan 22-06 har bättre förutsättningar att lyckas med sin hälsa.

Hur gärna vill du bli bättre?