Med magsyra i balans slipper du matsmältningsbesvär, candida och parasiter

Matsmältningsbesvär kommer av obalans i magsyran. Stress = låg magsyra.  Vid stress är magsyra produktionen hämmad.  Stress kan komma av att kroppen rusar på, fast du satt dig ner för att äta.  Det gör maten svårsmält.  Känner du igen symtom för låg magsyra produktion?

Magen blir:

  • uppblåst
  • öm
  • tyngdkänsla efter måltid
  • du rapar

Tips:

  • äta långsamt
  • äta lättsmält (kokt fisk och kokta grönsaker med ghee)
  • ät bittra gröna blad som ruccola och maskros
  • Drick ett glas saltvatten mellan målen -salt ökar tillströmningen av magsyra.
  • Drick vatten men citron , äppelcidervinäger, grapefrukt
  • Drick vanligt vatten  (utan kolsyra)
  • Drick bitterörter i vatten

Magsyran behöver vara sur

Du  behöver magsyran för att smälta maten,  för att kunna ta upp näringen ur maten och för att slippa problem med näringsupptaget.  Försvinner magsyran ökar bakterier, virus, svampar och parasiter i kroppen.  Blir du för basisk i magsäcken så kommer problemen.
Det är populärt att dricka bikarbonat för att basa kroppen, men vill du verkligen basa magsyran?

TEST:  Ta 1 tsk bikarbonat i 1/2 glas vatten på tom mage, direkt på morgonen.  Om du rapar så har kroppen magsyra produktion.
Rapar du inte så  finns det för lite magsyra.

Dricker du mineralvatten till maten?  
Då kan du få svårare att spjälka protein, för att magsäcken blir för basisk. 

Magsäcken ha ett lågt pH-värde på ungefär 0,8.  Det du äter och dricker höjer alltid pH-värdet lite grand.  Just mineralvatten har ofta höga halter bikarbonat, som bidrar till en naturlig kolsyra. Samtidigt som bikarbonat basar och höjer pH-värdet i magsäcken alltför mycket.  Den som dricker mineralvatten får svårare att utsöndra pepsin, ämnet som bidrar till att vi spjälkar proteinerna i maten.

Hur vet man om man har för mycket eller för lite magsyra?

Det är lite lurigt.  Vi ser samma symtom hos bägge tillstånden.

  • upplåst mage
  • rapningar
  • gaser
  • tyngdkänsla i magen
  • sura uppstötningar


Vi behöver magsyra för att kunna ta upp näring

Magsyran behövs för att vi ska kunna frigöra den inre faktorn IF, ett protein som gör det möjligt att sedan ta upp vitamin B12 ur födan. B12-brist, leder till en lång rad allvarliga psykiska och och fysiska problem.  Den behövs för att aktivera det proteinspjälkande enzymet pepsin, som behövs för att bryta ner proteinrik mat, så som kött.

När magsyran är för låg försämras även utsöndringen av bukspottkörtelenzymer i tunntarmen.  Det försämrar förmågan att spjälka fett, protein och kolhydrater, vilket är hämmande för upptaget av alla andra näringsämnen.

Vad händer med för lite magsyra?

  • dålig matsmältning
  • diarréer
  • förstoppning
  • näringsbrist
  • minskat försvar mot bakterier, virus, svampar och parasiter -som följer med mat/ dryck eller kommer från sekret i mun, näsa och svalg

Hur förbättrad du din magsyra?

Lär dig återhämtning och prioritera avkoppling.  Stress minskar magsyran och därför är det viktigt att stressa ned, speciellt vid matbordet.

Undvik mjölkprodukter och mineralvatten till maten eftersom de basgör magsäcken.

Drick:

  • vanligt vatten
  • citronvatten
  • vatten med lite salt i

 

Del 1: Bättre mage

Läs mer om magen i  ”Bättre mage – hur sanningen om din mage
blev en hemlighet”. 

skrivet av Mona Nygren