INRE LEDARSKAP 2020

 

Läs om”Här & Just Nu” gruppträffen på Zoom. Boka ”Här & Just Nu” 

 

 

SAFE & SOCIAL – on Zoom  

Learning by doing. Discover your sensations and move towards social engagement. We speak english in this group if you do.
Englishspeaking, Sign up here

 

 

 

VECKOBASERADE KURSER I STOCKHOLM 

Lär känna din trygghet och hur du stärker dina gränser inifrån.

 

Kurs 1 på Yogamana med start 16 jan:
Torsdagar 17.00 (90 min)
Kurs 2 (Startar  -när gruppen är full:)
Fredagar 13:30 (90 min) Läs mer… 

 

 

Personlig guidning – session 

Psoasmusklerna är en del av vad som bidrar till samspelet i kroppen. 


Tillsammans med händer, fotsulor, inneröron, ögon och nacke kan vi återställa känslan för gravitation och kommunikation genom alla våra sinnen.

Reglerande uppmärksamhet övningar för alla sinnen samt stabiliserande och frigörnade sittande eller liggande övningar riktade mot frys och moro (överkänslighets) reflexen.


Boka

 

Online sessioner – personlig guidning

Ny kroppskänsla, sunda gränser.

Lär dig mer om reaktionerna, resurser, bearbetning av lagrade kroppsminnen och att integrera det som hindrar kroppen från att reagera på tidigare händelser. 

 

 

Boka 

 

Nyfiken på att stärka det som blivit svagt? Mod att söka den trygghet du aldrig funnit!
Ta kontakt. 

Personlig guidning – när du söker hjälp genom de mönster och reaktioner som du inte haft möjlighet att komma igenom i en tidig ålder eller om du känner att livet stannat upp på grund av en eller flera händelser i vuxen ålder. 

 

Stresshantering på djupet 

Din guide mot klarhet och livsenergi.

Tre kroppsbaserade traumametoder och en Ayurvedisk grundsyn ingår i Monas Inre Ledarskap – traumahealing. Läs mer om de kroppsbaserade metoderna som Mona Nygren jobbar med.

 

Somatic Experiencing®

Det här är för dig som söker mer av dig själv genom annat än samtal och kognitiv terapi. Kroppsterapi med kunskap om hur nervsystemet och hjärnan fungerar och bearbetar händelser som blivit för mycket, skett för snabbt eller plötsligt för dig att hantera.

Övningar för att installera trygghet, jobba med dina stressreaktioner och stärka din inre ledarskap genom kroppens egen rytm och uttryck, resurser och förmåga att knyta an och relatera.

Dessa sessioner handlar vare sig om att återställa minnen eller ändra tankar eller ta fram övertygelser om hur vi känner. Det handlar om att se på de drivande reaktionsmönster som ligger under dina känslor och att avslöja dina vanliga beteendemönster som hindrar dig från att lära av erfarenheter, vara kreativ och tryggt förankrad i närvaron.

I Somatic Experiencing® är det inte den traumatiska händelsen som orsakade traumat, utan den reaktion som blivit för mycket, skett för snabbt eller plötsligt för kroppen att bearbeta. Dess icke viljestyrda reaktioner hindrar ett flow med sund närvarokänsla och ökar upplevelsen  av en stresskänslighet utöver ditt normala. Det upplevda hotet som finns kvar inom dig är orsaken ett obalanserat nervsystem. Målet är att hjälpa dig att komma åt händelsens kroppsminne, inte historien via orden. Därför behövs inte din historia om vad som hände om du inte vill berätta. Soma Embodiment ® är min fördjupnings utbildning för att guida dig mot en starkare Vagus och självreglering i S.E.


BRMT ®- Rytmisk rörelseträning
 

Psykiatern Harald Blomberg har utvecklat en metod som hjälper såväl unga som vuxna. Här ser vi på rytmen och riktningar. Detta utgår ifrån spädbarnets motoriska utveckling och de primitiva reflexerna som hämmar kroppens motorik och stresstolerans och inlärningsförmåga. Integrering skapar en högfungerande och stresstålig människa. De rörelser vi aldrig gjorde som barn och de låsningar som kommit tillbaka i vuxen ålder hämmar oss. Det är aldrig försent till en konstruktiv förändring och lycklig barndom.

 

SOMA Embodiment®

 När du vill vända uppmärksamheten till din somatiska sida, utveckla det inre ögat, gå mot din inre rytm och öka din stabilitet i den inre miljön för att känna livets mening. Balansen mellan att ta och ge, uppleva känslomässig stabilitet. Först när vi kan ta in omvärlden utan att kroppen känner sig hotad utvecklas vår perception.

Som stresskänslig så är det vanligare att leva i immobilisering (frys) eller mobilisering (fight/flight) än att uppleva en trygg gemenskap baserad på social kommunikation eller socialt engagemang, vilket kan kännas helt fel och främmande till en början. Här ligger fokus på att främja ventrala vagus och koppla till genom haptiska förmågan. Att se och bli sedd. Att känna och bli berörd. Att höra och bli hörd. En påbyggnad på Somatic Experiencing som bygger på hapticitet och socialt engagemang.

Sessioner för guida dig till nya valmöjligheter, där inre trygghet är ett mål. Här lär du mer om inre ledarskap med sunda gränser och hur du kan bearbeta kroppens automatiska reaktioner som träder in vid upplevd fara.

 

Läs mer om priser och boka din tid här. Läs om webbkurs.

Smovey är ringarna som används av många inom Somatic Experiencing. Dessa har varit till en stor hjälp för att väcka mina (Monas) innersta coremuskler, ge mig balans och rytm i min egen traumahantering. Dessa används över hela världen.